Ochrona marki w Internecie


Ochrona marki w Internecie

Trudno sobie wyobrazić prowadzenie firmy bez posiadania swojej strony internetowej. W tym celu konieczne jest posiadanie domeny, hostingu oraz plików strony WWW. Zwłaszcza ten pierwszy element powinien być przez nas skrupulatnie chroniony. Jest to bowiem adres, dzięki któremu potencjalni klienci znajdują nas w sieci. Poniżej prezentujemy 2 kluczowe kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę.

Wybór domeny

Ochronę marki należy zacząć już od samego początku, a więc w momencie wymyślania nazwy swojej firmy. Trzeba to zrobić tak, aby możliwy był zakup unikalnej domeny i ewentualne zastrzeżenie znaku towarowego. Największym błędem, niestety często popełnianym przez nowych przedsiębiorców jest rejestrowanie nazwy firmy bez uprzedniego sprawdzenia dostępności domeny. Okazuje się później, że chcąc zarejestrować domenę o takiej samej nazwie co nazwa firmy pojawia się problem w postaci braku wolnych adresów internetowych. Jest to pierwszy etap ochrony marki w Internecie, do którego należy podejść racjonalnie.

Rejestrowanie znaku towarowego

Mimo, że nie ma obowiązku rejestrowania znaku towarowego, to takie działanie przynosi wymierne korzyści. Przede wszystkim chroni właściciela przed tak zwanymi dealerami domen, którzy tylko czekają na moment nieuwagi. Posiadając znak towarowy nasza domena jest chroniona prawem, jednak muszą zostać spełnione pewne warunki, a mianowicie:

  1. W nazwie domeny musi występować znak towarowy – musi to być zatem nazwa firmy. Nie może tu być mowy o częstych zabiegach przedsiębiorstw, które mimo innej nazwy firmy promują na przykład domeny kojarzące się z produktem (rowery.pl, ubranka.pl, narty.pl).
  2. Znak towarowy nie może określać rodzaju towaru lub usługi – urząd patentowy może nie zgodzić się na przywłaszczenie sobie znaku towarowego, jeśli dotyczy produktów lub usług powszechnie wykonywanych przez wiele firm. Nie da się na przykład zastrzec znaku towarowego PolskiBus.
  3. Przechwycona domena narusza prawo do znaku – w momencie rejestrowania znaku towarowego należy określić zakres działalności, a więc jakie towary i usługi mają być chronione. Jeżeli ktoś przechwyci naszą domenę i będzie promował zupełnie inne produkty lub usługi to znak towarowy w tym przypadku nie jest skuteczny.